Pentru toti cei nemultumiti de programele televiziunilor din Romania

"As vrea sa vad si eu doua exemple de emisiuni care promoveaza valorile", se vaita o prietena, pe Facebook. O sa astepte mult si bine. Nici o televiziune nu promoveaza valori. Nu e asta rolul lor. Televiziunile difuzeaza programe care pot gazdui, in conditii de audienta mare, spoturi de publicitate. Sunt niste firme, care fac profit, nu institutii de interes public. Valoarea sociala a unei televiziuni este egala, in mod normal, cu cea a unei fabrici de ciorapi. Si contabilitatile seamana, intre cele doua tipuri de firma. Numai in capul nostru este altceva.

Raed Arafat n-a ajuns "o valoare" dupa ce a fost promovat la tv. Nici Doroftei. Cei doi au avut doar norocul sa fie "valori" care fac si audienta. Dar din perspectiva unei televiziuni, Oana Zavoranu e o valoare mai mare chiar decat Arafat, pentru ca Zavoranca face ca spoturile de publicitate sa fie vandute pe bani frumosi. Si asta s-a intamplat dupa ce noi, poate chiar prietena mea care se afla in dilema expusa mai sus, ne-am uitat la emisiunile cu aceasta mahalagioaica profesionista. 

Publicul face grila televiziunilor, nu patronii. Adica noi. Cum a disparut muzica clasica de la televizor? A decis cineva - Sarbu, Voiculescu, Paunescu, Ghita, ca nu face audienta? Nu. N-a mai facut, pentru ca publicul nu s-a mai uitat la concerte simfonice. Iar patronii televiziunilor n-au vrut sa piarda publicul, adica banii.

Nu va mai uitati la ce nu va place. Da, e atat de simplu. Eu, de exemplu, am decis sa nu ma mai uit la Rares Bogdan. 

Nu e prost cine apare la tv. E prost cine se uita.

...............

Ai chef sa comentezi? Fa-o aici: www.facebook.com/bogdanstoica.ro 

Pro TV, cel mai mare videochat din Romania

"Diana danseaza pentru a se sustine si a-si plati facultatea. Doamnelor si domnilor, striptease cu Diana", a racnit piticuţul ăla simpatic antipatic de Bănică Junior. Citeam, cu spatele la televizorul deschis, si pentru o secunda am crezut ca se difuzează ştiri cu fetele care fac videochat, ca să strângă bani de facultate, masina, casa, etc. Nu era asa. In aplauzele tuturor, cu toate luminile pe ea, Diana a inceput sa-si ... capete banii de facultate. Au urmat si alte fete, care au "luptat" la fel, pentru cauze la fel de nobile. 

Şi atunci, de ce fetele care fac videochat sunt blamate de Stirile Pro TV? Pentru că n-au făcut-o la Pro TV, cel mai mare videochat din Romania, in acest weekend?

Pe de altă parte, e greu de crezut ca cineva considera formatul "Dansez pentru Tine" un act de cultura. E doar un pornache soft, nu grotesc, ca al lui Capatos. Şi asta nu pentru că acesta e mai pervers decât Bănică, ci pentru că băieţii de la ProTV sunt cu 10 clase peste cei de la Antena 1. 

Altfel, striptease placut la Pro TV. Va fi, probabil, prima oara cand va masturbaţi pentru cauze nobile. 

Cum sa-l salvaţi corect pe Alexandru Iba.

Iba Alexandru. Un tip ok, din Ploiesti, cu familie si copii, care a trecut printr-un grav accident de circulatie si care a avut nevoie, marti, de sange. Cum la Metro n-are "sange de Alexandru", familia s-a vazut nevoita sa apeleze la prieteni si cunostinte. Logistica principala: Facebook, reteaua sociala care functioneaza dupa principiul lampii lui Aladin: daca o freci suficient de mult, se intampla lucruri bune.

Si in cazul lui Alexandru chiar s-au intamplat. Mesajul sotiei lui a fost preluat, difuzat si redifuzat de cateva sute de ori. Efectul: vreo 30 de persoane au donat sange pentru Alexandru Iba. "Un succes al social media, imposibil de reprodus in alte medii de comunicare", cum ar zice talibanii care se inchina la Sfantul Mouse.

Eu as zice ca, din punctul asta de vedere, e un mini-esec. Iar cauzele acestui esec vin chiar din comunicarea mesajului care il viza pe Alexandru Iba. Intrati pe profilul sotiei sale si o sa gasiti sinceritate, frica, disperare. N-are cum sa nu te impresioneze asa ceva. Cautati apoi mesajele prelucrate de prietenii familiei Iba, si o sa vedeti cat de mult s-a diluat mesajul.

Si aici sesizam primul defect al comunicarii de pe Facebook: superficialitatea. Un certat cu limba romana a vrut sa scrie ca Alexandru Iba este tatăl unui copil, dar i-a fost lene si a scris ca Alexandru este "tata", intr-un sistem de frazare care te face sa crezi, dupa ce citesti, ca victima accidentului este chiar tatal autorului mesajului. Pe urma gasesti mesajul si pe alte profile, cu zecile, si pentru ca e improbabil ca Alexandru Iba sa detina 45 de copii, majoritatea adulti, incepi sa te intrebi daca nu cumva mesajul e fals.

Acelasi lenes a scris ca este "internet la spital". De fapt, vroia sa spuna ca Alexandru este internat la spital. Daca nu stii toata povestea, legi mental Facebook-ul de internet si pierzi firul logic al enuntului, care poate fi rezumat asa: "ta'su lu' unu din lista mea are net la spital si ii e rau. Cica sa donam sange." wtf?!

Mesajul este violat in continuare, din pacate, si in medii jurnalistice. Ia vedeti ce intelegeti din asta: "tineti cont ca in decembrie Alexandru va deveni tatic pentru a-2-a oara, iar copii au nevoie de un tata, un tata care sa ii invete la randul lor cat de important e sa salvezi un om, asta daca o poti face". [Mai stiti cum zicea profa de romana, in scoala: "Ce a vrut sa spuna autorul, aici?"] O fi vrut sa scrie, autorul, ca Alexandru va deveni tată, pentru a doua oara, in decembrie, si că ar fi grozav sa-l ajutam sa-si vada copilul? N-o sa stim niciodata. Sau, ca sa-l parafrazez pe autor, "daca o poti face, n-o sa stii niciodata". 

Cel mai bun ajutor, in cazuri de-astea, este implicarea directa. Cand share-uiţi aşa ceva pe Facebook, o faceţi pentru voi, ca să vă simţiţi mai buni. Dacă vreţi să se simtă şi alţii bine, va urcaţi intr-un taxi şi mergeţi si donati, sau puneţi mana pe telefon si sunati pe cineva care poate face asta.

Nu uitati ca la Unitatea de Primiri Urgente si la Spitalul Judetean sunt zilnic crize de sange. Asta pentru ca la Metro n-are asa ceva, nici macar de Black Friday. Că donati pentru Alexandru sau pentru altii, necunoscuti, e la fel de bine. 

Abonează-te la acest feed RSS
© 2023 Bogdan Stoica